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성장기록/심리학의 이해

도박사의 오류 (Gambler's fallacy)의 뜻과 예시

by 곤 2021. 11. 16.
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서로 영향을 끼치지 않는 일련의 확률적 사건들에서 상관관계를 찾아내려는 사고의 오류, 즉 서로 독립적으로 일어나는 사건이 확률에 영향을 미친다는 착각에서 기인한 논리적 오류도박사의 오류(Gambler's Fallacy)라고 한다. 정기적 개연성에 대한 원리의 의미를 오해하여 미래를 잘못 예측하는 것을 일컫는 말이다. 몬테카를로의 오류(Monte Carlo Fallacy)라고 불리기도 한다.

 

A logical error resulting from the illusion that events that occur independently of each other affect probability, an error in thinking to find correlation in a series of probabilistic events that do not affect each other, is called Gambler's Fallacy. It refers to mispredicting the future by misunderstanding the meaning of the principle of regular probability. It is also called Monte Carlo Fallacy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

이 오류는 모든 독립사건은 앞에서 일어난 사건과 뒤에 일어날 사건이 독립되어 있다는 확률 이론의 가정을 받아들이지 않는 데서 발생한다. 동전을 열 번 던졌는데 전부 앞면이 나왔다. 열한 번째 던졌을 때는 앞면과 뒷면 중 어느 쪽 나올 확률이 높을까? 정답은 반반이다. 확률은 언제까지나 반반이다. 하지만 이만큼 던졌으니 한번 쯤은 반대쪽이 나올 것이다라는 생각이 든다. 이러한 심리적 반응이 도박사의 오류(Gambler's Fallacy)이다.


This error is in front of all the independent case is independent is what happens behind the incident and will not accept the theory of probability that the families to occur.Heat a coin tosses, all came out front.Which likely to come out front and back is the eleventh when?The answer is mixed at best.The chances are always an even chance.For once, since you threw this much, however, will come is the wrong side of this idea that, really.These psychological reaction is gambler's fallacy gambler's fallacy.

 

 

 

 

 

 

 

 

1913년 모나코 몬테카를로의 한 카지노에서 룰렛 게임이 벌어지는데 한 테이블에서 구슬이 스무번이나 연속으로 검은색이 나왔다. 세네번이 연속으로 같은 색이 나와도 높은 결과라고 할 수 있는데 스무번이나 같은 색이 나오다니. 그 다음번은 빨간색 구슬이 나올 것이라고 생각한 게이머들은 빨간 구슬에 돈을 걸었다. 하지만 빨간 구슬은 스물 일곱 번째에 나왔다. 대다수의 게이머들은 파산하고 말았다. 이 믿을 수 없는 일 덕분에 태어난 용어가 몬테카를로의 오류(Monte Carlo Fallacy)이다.

 

In 1913, a roulette game took place at a casino in Monte Carlo, Monaco, where beads came out 20 times in a row. Even if three or four times come out in a row, it can be said to be a high result, but the same color comes out 20 times. Gamers, who thought the next red bead would come out, bet money on the red bead. However, the red bead came out at the 27th time. Most gamers went bankrupt. Thanks to this incredible work, the term born is Monte Carlo Fallacy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

하지만 수능 및 모의고사 등등 국가시험의 경우, 도박사의 오류가 적용되지 않는다. 정답이 한 번호에 몰려 있어 우연히 그 번호를 몰아서 찍은 수험자가 이득을 보는 상황을 막고자 모든 번호의 정답 비율을 거의 비슷하게 조정하므로 자신의 정답률이 80% 이상이라는 가정하에 모르는 문제는 별로 안 나온 번호를 찍는 게 더 유리하다.

 

However, in the case of national tests such as the SAT and mock tests, Gambler's fallacy does not apply. Since the answers are concentrated in one number, it is more advantageous to take a few numbers assuming that your answer rate is more than 80 percent, as the ratio of all numbers is adjusted almost the same to prevent test takers who accidentally take the number. 

 

 

 

실제로 모의고사나 수능에서(특히 난이도의 구별이 분명하고 문제 개수가 적은 수학영역에서) 최상위 난이도의 문제를 제외한 모든 문제를 완벽하게 풀 수 있다면, 그 문제들을 제외한 문제들의 답 분포를 분석하여 적게나온 번호로 찍으라는 것도 하나의 전략으로 언급된다. 물론 학교나 학원에서 교사들이 자체적으로 문제를 만들어서 내는 시험에는 이런 조정을 꼭 행한다는 보장이 없으므로 주의해야 한다. 장난스러운 교사는 일부러 같은 번호의 정답이 3~4개씩 연달아 나오게 해서 학생들을 불안하게 만들기도 한다. 

 

In fact, if you can completely solve all problems except for the highest level of difficulty in mock tests or SAT (especially in math areas with a clear distinction of difficulty and a small number of questions), it is also mentioned as a strategy to analyze the distribution of answers. Of course, you should be careful because there is no guarantee that teachers will make such adjustments on their own in tests at schools or academies. Playful teachers deliberately make students nervous by making three to four answers of the same number come out in a row.

 

 

 

 

 

 

- 출처 : GOODNEWS 게시판 - 도박사의 오류(Gambler's Fallacy) (catholic.or.kr) 도박사의 오류 - 나무위키 (namu.wiki)

- 혼자 공부하고 있어서 확실하지 않을 수 있습니다. It may not be clear because I am studying alone.

- 틀린 내용이 있다면 댓글로 알려주시면 감사드리겠습니다. If there is anything wrong, please let me know in the comments.

 

 

 

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