대비효과(Contrast effect)란 서로 다른 성질의 것을 나란히 놓았을 때, 어느 하나가 더 크거나 작게 또는 더 두드러지게 드러나는 효과를 말한다. 즉, 뭔가 추하고 값싸고 부족한 것을 뒤이어 보여주면 앞에 본 것이 더 아름답다거나 더 값지다거나 더 크다는 식으로 판단하는 것이다.
Contrast effect refers to the effect of one being revealed larger, smaller, or more prominently when placed side by side with different properties side by side. In other words, if you show something ugly, cheap, and insufficient afterwards, you judge that what you see in front is more beautiful, more valuable, or larger.
예를들어 1억 원이나 나가는 고급차를 산 후 카시트를 주문하기 위해 상점에 갔다고 가정해보자. 판매원이 고급 차에 어울리는 500만원 짜리 가죽시트를 주문하라고 권할경우, 수락할 가능성이 매우 높다. 1억원에 비해 500만원은 푼돈처럼 여겨지기 때문이다.
For example, suppose you went to the store to order a car seat after buying a luxury car that costs 100 million won. If a salesperson recommends ordering a leather sheet worth 5 million won suitable for a luxury car, chances are high that it will be accepted. This is because 5 million won is considered a penny compared to 100 million won.
이런 대비효과를 잘 이용하는 대표적인 기업이 가방 판매 업체인 코치(Coach)이다. 코치는 매장마다 1~2개 정도의 초고가 가방을 배치한다. 엄청나게 비싼 가격을 크고 읽기 쉬운 글씨체로 써서 멋지게 진열한다.
Coach, a bag seller, is a representative company that makes good use of this contrast effect. The coach places about one or two ultra-high-priced bags at each store. The extremely expensive price is written in large, easy-to-read handwriting and displayed nicely.
팔려나가면 더 좋겠지만, 사실 팔기 위해 진열하는건 아니다. 소비자들에게 그옆에 놓인 가방들이 싸다는 느낌을 주기 위한 대비 효과용 전시품이기 때문이다. 즉 5000달러 짜리 가방은 매우 비싼 가격이지만, 그옆에 1만달러 짜리 가방이 놓여 있으면 비교적 싸다는 느낌을 소비자들에게 줄 수 있다는 것이다.
It would be better if it was sold, but it's not actually displayed for sale. This is because it is an exhibition for contrast effect to give consumers a feeling that the bags next to it are cheap. In other words, a $5,000 bag is very expensive, but a $10,000 bag next to it can give consumers a feeling that it is relatively cheap.
대비 효과는 다양한 유형으로 나타난다. 한 실험에 의하면, 사람들은 식료품을 살 때 20분을 더 걷더라도 1만원을 절약 할 수 있는 상점을 선택하지만, 145만원 짜리 양복을 144만원에 살수 있다고 해서 20분 더 걸어가겠다고 하는 사람은 아무도 없었다고 한다. 20분은 어디까지나 같은 20분이고 1만원은 어디까지나 같은 1만원이지만, 대비효과로 인해 그런 차이를 보이는 것이다.
Contrast effects appear in various types. According to an experiment, people choose a store that can save 10,000 won even if they walk for another 20 minutes when they buy groceries, but no one said they would walk for another 20 minutes just because they could buy a 1.45 million won suit. 20 minutes is the same 20 minutes, and 10,000 won is the same 10,000 won, but it shows such a difference due to the contrast effect.
- 출처 : 메타샤워 연구소 (zum.com) '대비효과': 네이버 국어사전 (naver.com)
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