기능적 고착화 (Functional fixedness)란 한 대상이나 물건에 대하여 기존에 사용해 오던 방식으로만 사용하도록 한정시키는 인지 편향(cognitive bias)을 말한다. Functional fixedness refers to a coherent bias that limits one object or object to use only in the existing way.
예를 들어, 문서가 날리지 않도록 눌러주는 서진(書鎭, paperweight)이 필요한 상황에서 망치만 있는 경우, 망치를 서진으로 사용할 수 있다는 사실을 간과한다. 이 때 기능적 고착이란 망치를 못 박는 것 이외에 다른 용도로 바라볼 줄 아는 능력이 결여된 것을 말한다. 즉 망치를 기존의 기능 이외에 다른 방식으로 사용할 줄 몰랐던 것이다.
For example, it overlooks the fact that a hammer can be used as a search engine if there is only a hammer in a situation where a paperweight that presses the document so that it does not fly. In this case, functional fixation refers to a lack of ability to see for other purposes other than nailing a hammer. In other words, he did not know how to use the hammer in other ways than the existing functions.
기능적 고착을 보여주는 고전 실험에서, 던커 (1945)는 참가자들에게 양초 1개, 압정상자 1갑, 종이성냥 1갑을 주고, 양초를 벽에 붙여서 테이블 위로 떨어지지 않게 해보라고 요청하였다. 던커는 참가자들이 압정으로 양초를 벽에 고정하거나 양초를 녹여 벽에 붙이려 하는 것을 발견하였다.
In a classic experiment showing functional fixation, Dunker (1945) gave participants a candle, a pack of tackers, and a pack of paper matches, and asked them to stick the candle to the wall to prevent it from falling on the table. Dunker found that participants tried to pin candles on the wall or melt candles and attach them to the wall.
극소수만이 상자를 촛대로 사용하여 벽에 걸려고 하였다. 던커는 참가자들이 압정을 담아두는 압정상자 본래 기능에만 고착된 나머지 문제 해결을 가능케 하는 방식으로 압정상자를 재개념화하지 못하였다고 본다. 예를 들어, 빈 압정상자를 받은 참가자들이 압정이 담긴 압정상자를 받은 이들보다 문제 해결 가능성이 2배 높았다.
Very few tried to hang the box on the wall using it as a candlestick. Dunker believes that the participants failed to reconceptualize the tacker in a way that allows them to solve the problem because it was stuck only in the original function of the tacker that holds the tacker. For example, participants who received empty tackers were twice as likely to solve the problem as those who received tackers containing tackers.
2003년, 프랭크(Michael C. Frank)와 램스카(Michael Ramscar)의 연구에서도 위와 같은 실험을 하였다. 던커의 실험에서와 같은 지시가 학생들에게 주어졌을 때, 23%의 학생들만이 문제를 해결하였다. 그러나 다른 학생 그룹에겐 '종이 성냥(box of matches)'이라는 명사구에 밑줄을 쳐주고, 또다른 그룹에겐 '상자(box)'와 같은 명사들에 밑줄을 쳐줬다.
In 2003, the above experiment was also conducted in a study by Michael C. Frank and Michael Ramsar. When the same instructions as in Dunker's experiment were given to the students, only 23% of the students solved the problem. However, other student groups were underlined by the noun phrase "box of matches," and other groups were underlined by nouns such as "boxes."
이 두 집단에서는 각각 55%와 47%의 학생들이 문제를 해결할 수 있었다. 한 후속 연구에서는 '상자'를 제외한 모든 명사에 밑줄을 그어 주었고, 비슷한 결과가 도출되었다. 결론은 학생들의 성적은 지시상의 조처보다는 '상자'라는 어휘의 표현 방식에 따라 바뀌었다는 것이다. 기능적 고착을 극복할 수 있었던 능력은 양초를 벽에 부착할 때 상자를 사용해도 된다고 하는 것을 암시하는 '상자'라는 단어의 표현 방식의 변형에 따라 달랐던 것이다.
In these two groups, 55% and 47% of students were able to solve the problem, respectively. In one follow-up study, all nouns except 'box' were underlined, and similar results were derived. The conclusion is that students' grades have changed according to the expression method of the vocabulary 'box' rather than the instructions. The ability to overcome functional fixation depends on the transformation of the expression method of the word "box," which implies that a box can be used when attaching candles to the wall.
- 출처 : 기능적 고착 - 위키백과, 우리 모두의 백과사전 (wikipedia.org)
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