합의성 착각 효과 (False-consensus effect, 잘못된 합의효과)란 리더들이 의사결정시에 흔히 범하기 쉬운 실수 중 하나로 다른 사람들도 자신과 같은 생각을 하고 있다고 착각하는 현상을 말한다. 즉, 과도하게 자신의 생각과 판단을 일반화하여 남들도 나와 다르지 않을 것이라고 생각하는 것이다.
The False-consensus effect is one of the common mistakes that leaders make when making decisions, and refers to a phenomenon in which others misunderstand that they are thinking the same way. In other words, they think that others will not be different from me by excessively generalizing their thoughts and judgments.
예컨대, “이런 문제라면 누구나 다 이렇게 생각하지 않겠어?”, “길 가는 사람 아무나 잡고 물어봐, 다른 사람들도 다 이렇게 생각할거야”라는 식으로 자신의 의견이 옳다는 것을 ‘다수의 사람들’ 을 근거로 말하는 것이다. 문제는 실제 다른 사람들의 의견을 면밀히 살펴보지 않고, 모두가 그렇게 생각할 것이라는 추측을 판단 기준으로 삼아 의사결정 하는 자세에 있다.
For example, it is based on the "majority" that his opinion is correct, such as "Wouldn't everyone think this way about this?" and "Anyone on the street catch and ask, and everyone else will think this way." The problem lies in the attitude of making decisions based on speculation that everyone will think so without actually examining other people's opinions closely.
이 용어는 1970년대에 리 로스에 의해 처음 만들어졌다. 로스는 스탠포드 대학의 교수이자 사회심리학자로 사람들이 판단과 결정을 내리는 방법을 연구하고 있다. 그의 실험은 사람들이 다른 사람들이 그들처럼 생각한다고 믿는 경향이 있을지도 모른다는 것을 보여주었다.
The term was first coined by Lilos in the 1970s. Ross is a professor and social psychologist at Stanford University who studies how people make judgments and decisions. His experiments have shown that people may tend to believe that others think like them.
연구에서 연구원들은 참가자들에게 읽을 시나리오를 준 다음 시나리오에 대처하는 방법에 대한 두 가지 옵션을 제공했다. 이러한 시나리오는 속도위반 딱지를 다루는 방법에서부터 정부 기금을 어디에 투입할 것인가에 이르기까지 다양했는데, 그 다음 연구원들은 참가자들에게 일련의 질문을 했다.
In the study, researchers gave participants scenarios to read and then provided two options for how to cope with them. These scenarios ranged from how to deal with speeding tickets to where to put government funds, followed by researchers asking a series of questions to participants.
참가자는 무엇을 할 것인가?
What will the participants do?
대부분의 사람들은 무엇을 할 것인가?
What will most people do?
어떤 사람들이 두 가지 옵션을 모두 선택하겠습니까?
Who would choose both options?
그 결과는 참가자들이 어떤 선택을 하든지 간에, 그들은 대부분의 사람들이 그들과 함께 할 것이라고 믿는다는 것을 보여주었다. 그들은 반대되는 사람들을 부정적이라고 묘사하였다.
The results showed that no matter what choice the participants made, they believed most people would join them. They described the opposites as negative.
- 출처 : LGBI1076-45_20100119140110.pdf (lgeri.com) False Consensus Effect - IResearchNet False Consensus Effect (Definition + Examples) - Practical Psychology (practicalpie.com)
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