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성장기록/심리학의 이해

실험자 또는 기대 편향 (Experimenter's or Expectation bias)의 뜻과 예시

by 곤 2021. 11. 3.
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실험자 또는 기대 편향 (Experimenter's or Expectation bias)이란 관찰자의 지각된 기대가 관찰되는 사람들에게 어떻게 영향을 미칠 수 있는지를 나타낸다. 이 용어는 일반적으로 연구자의 존재가 연구 참여자의 행동에 어떻게 영향을 미칠 수 있는지를 설명하기 위해 연구의 맥락에서 사용된다.

 

Experimenter's or Expression bias indicates how the observer's perceived expectations can affect the observed people. The term is generally used in the context of research to explain how the existence of researchers can affect the behavior of study participants.

 

 

예를 들어, 만약 당신이 어떤 새로운 약물이 참가자들의 스트레스 수준에 미치는 영향을 조사하는 연구를 한다면, 여러분은 아마도  플라시보 그룹이 새로운 약을 받는 그룹보다 더 스트레스를 받을 것이라고 예상할 것이다. 비록 참가자들이 모두 실제 약을 받고 있다고 생각할지라도, 여러분은 무의식적으로 두 그룹을 다르게 다룰 수 있다.

 

For example, if you do a study examining the effect of a new drug on the stress level of participants, you would probably expect the placebo group to be more stressed than the group receiving the new drug. Even if you think that all participants are actually taking medication, you can unconsciously treat the two groups differently.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

당신은 플라시보 그룹이 더 스트레스를 받을 것으로 예상하기 때문에, 그들을 더 스트레스를 받는 것처럼 대할 수 있고 이것은 그들을 더 긴장하게 만들 수 있다. 반면 새로운 약을 복용하는 그룹에게는 스트레스를 덜 받고 좀 더 느긋한 것처럼 대하거나 좀 더 느긋해야 한다는 암시를 주는 유도질문을 할 수 있다. 이러한 방식으로 두 그룹의 행동에 영향을 미쳐 결과의 정확성과 일반화 가능성을 손상시킬 수 있다.

 

Since you expect the placebo group to be more stressed, you can treat them as if they are more stressed and this can make them more nervous. On the other hand, groups taking new drugs may be less stressed and asked an induced question suggesting that they should be more relaxed or relaxed. In this way, it can affect the behavior of the two groups, compromising the accuracy and generalization of the results.

 

 

실험자의 기대 효과는 보통 연구의 맥락에서 사용되지만, 교실 환경에도 적용될 수 있다. 로젠탈과 포드는 대학생들이 자신들이 가르치는 쥐가 "멍청한" 쥐라고 믿었을 때, "멍청한" 쥐보다 미로 과제에서 더 형편없다는 것을 보여주었는데, "멍청한"과 "밝은"이라는 꼬리표가 무작위로 붙었음에도 불구하고 말이다.

 

The experimenter's expected effect is usually used in the context of research, but can also be applied to classroom environments. Rosenthal and Ford showed that when college students believed that the mice they were teaching were "stupid" mice, they were worse at maze tasks than "stupid" mice, despite random labels of "stupid" and "bright."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

비슷한 효과는 교실 환경에서도 볼 수 있다. 과거 교사들의 코멘트, 성적표, 학교 운동장 행동 관찰에 기초하든, 교사는 특정 학생이 그들의 과정에서 낙제하거나 뛰어나기를 기대할 수 있다. 결과적으로, 선생님들은 의식적으로나 무의식적으로 학생들을 다르게 대할 수도 있다.

 

Similar effects can be seen in classroom settings. Whether based on comments from past teachers, report cards from previous years, or observed schoolyard behavior, a teacher may expect a certain student to either fail or excel in their course. As a result, teachers may consciously or unconsciously treat students differently. 

 

 

이것은 비록 학생들이 다르게 행동했을지라도, 그들의 선생님의 기대에 부합하는 방식으로 행동하도록 영향을 줄 수 있다. 안타깝게도 내신 성적이 좋지 않은 아이들에게는 향상 기회를 주지 못하는 반면, 내신 성적이 우수한 아이들은 선생님의 높은 기대에 부응해야 한다는 압박감에 시달릴 수 있다는 뜻이다.

 

 

This may influence the students to behave in ways that align with their teacher’s expectations, even though they may have otherwise performed differently. Unfortunately, this means that children with poor academic records may not be given the chance to improve, while children with excellent academic records may struggle with the pressure of living up to their teachers’ high expectations.

 

 

 

 

 

 

 

 

관찰자 기대 효과는 학계에서 연구를 설계할 때 반드시 고려해야 할 사항이다. 예방책이 마련되지 않으면 편향된 결과가 나올 수 있기 때문이다. 이것은 연구자들이 부정확한 결론을 도출하도록 이끌 수 있으며 구체적으로 관찰자 기대효과는 참가자들이 연구자의 기대치에 영향을 받는 특성이 있기 때문에, 연구팀이 그들의 가설이 옳았다는 결론을 내리게 할 수도 있다.

 

The expected effect of observers is a must-consideration when designing research in academia. This is because if preventive measures are not prepared, biased results may come out. This can lead researchers to draw inaccurate conclusions, and specifically, the observer expectation effect can lead participants to conclude that their hypothesis was correct because it is characterized by the researcher's expectations.

 

 

연구에서 잘못된 긍정들은 특히 약과 같이 많은 위험이 있는 분야에서 심각한 영향을 미칠 수 있다. 그것뿐만 아니라, 연구를 수행하는 데 꽤 많은 비용이 들기 때문에, 연구원들은 실험을 시작하기 전에 그들의 연구 설계가 가능한 한 가장 정확한 결과를 가능하게 한다고 확신하는 것이 중요하다.

 

The false positives in the study can have a serious impact, especially in areas with many risks, such as drugs. In addition, since it costs quite a lot to conduct the study, it is important for researchers to be sure that their research design enables the most accurate results possible before starting the experiment.

 

 

 

 

 

 

 

- 출처 : Observer-expectancy effect - Biases & Heuristics | The Decision Lab

- 혼자 공부하고 있어서 확실하지 않을 수 있습니다. It may not be clear because I am studying alone.

- 틀린 내용이 있다면 댓글로 알려주시면 감사드리겠습니다. If there is anything wrong, please let me know in the comments.

 

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